نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3439
-
الف
+

روزی روزگاری؛ خسرو شکیبایی...

خسرو شکیبایی یکی از هنرپیشه های صاحب نام ایران بود که در تیاتر، تلویزیون و دوبله به صورت حرفه ای فعالیت داشت.

خسرو شکیبایی یکی از هنرپیشه های پرآوازه ایران بود که در عرصه ی تیاتر، تلویزیون و دوبله به صورت حرفه ای فعالیت داشت.

مخاطبان کانال تلویزیونی آی فیلم2، این هنرپیشه ایرانی را این روزها با کرکتر « مراد بیگ » در سریال «روزی روزگاری» و  «آقا سید ملا امام مسجد» در سریال «تفنگ سرپر»  می  شناسند.

به گزارش آی فیلم2،  «خسرو شکیبایی» زاده هفتم حمل  1323 خورشیدی در سرک مولوی تهران است. پدرش «احمد شکیبایی» جگرن ارتش ایران بود. زمانی که خسرو فقط 14 سال داشت، پدرش بر اثر بیماری سرطان فوت کرد. مادرش «فریده خاتمی» نام داشت. نام شناسنامه ای او «خسرو» بود ولی خانواده و اقوام، او را با نام «محمود» صدا می کردند.

شکیبایی مدتی در کارهایی از قبیل ساخت لفت و خیاطی فعالیت می کرد. او تحصیلات اکادمیک خود را در دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته ی بازیگری گذراند.

برای نخستین بار در 19 سالگی روی صحنه ی تیاتر حضور پیدا کرد، اما ذوق هنری او باعث شد که به «عباس جوانمرد» نویسنده و کارگردان تیاتر خوب ایران معرفی شود.

همین موضوع سرنوشت خسرو شکیبایی را به عنوان بازیگری حرفه ای تیاتر رقم زد و از سال 1342 خورشیدی رسماً وارد این عرصه شد و در نمایش هایی از قبیل «همه ی پسران من»، «سنگ و سرنا»، «بیا تا گل برافشانیم» و «شب بیست و یکم» حضور پیدا کرد.

او همچنان در چندین نمایش تلویزیونی نیز بازی کرد که از جمله آن ها می توان به نمایش «هنگامه ی شیرین وصال» و «فیزیکدان ها» اشاره کرد. 5 سال بعد یعنی در سال 1347 وارد حرفهٔ دوبلوری شد.

«شکیبایی» در سال 1353 برای اولین بار در فلم کوتاه «کتیبه» به کارگردانی «فریبرز صالح» نقش بازی کرد. اما در سال 1361 زمانی که در نمایش «شب بیست و یکم» مشغول بازی بود، توانست توجه «مسعود کیمیایی» را به خود جلب کند. کیمیایی او را برای بازی در کرکتر کوتاهی از فلم «خط قرمز» انتخاب کرد. حضور در همین فلم سبب ساز معرفی خسرو شکیبایی به عرصه ی سینما شد.

وی پس از تجربه ی فلم خط قرمز تا سال 1368 هجری خورشیدی در آثار متعددی نقش آفرینی کرد که «رابطه خوب»، «ترن و دزد» و «نویسنده« از جمله آن فلم ها هستند.

اما می توان گفت ایفای نقش در فلم «هامون» به کارگردانی «داریوش مهرجویی» در سال 1368 هجری خورشیدی نام خسرو شکیبایی را بر سر زبان ها انداخت. به گونه ای که برای بازی در این فلم موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هشتمین جشنواره ی فلم فجر شد و نگاه هنرمندان، منتقدان و مردم را به خود جلب کرد.

شکیبایی در سیزدهمین جشنواره فلم فجر ایران نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را برای فلم «کیمیا» به کارگردانی «احمدرضا درویش» دریافت کرد. همچنین سومین جایزه ی سیمرغ خود را برای بازی در نقش عادل مشرقی در فلم «سالاد فصل» به کارگردانی «فریدون جیرانی» به دست آورد.

از آخرین افتخارات شکیبایی می توان به دیپلوم افتخار برای فلم «اتوبوس شب» به کارگردانی«کیومرث پوراحمد» اشاره کرد.

شکیبایی آخرین جایزه اش را از ششمین جشن ماهنامه دنیای تصویر برای بازی در فلم «کاغذ بی خط» دریافت کرد.او در سال 1383 بعد از حدود 22 سال از نخستین حضورش در فلم مسعود کیمیایی، این بار در فلم «حکم» در کنار مرحم استاد «عزت الله انتظامی» به ایفای نقش پرداخت.

او در عرصه ی تلویزیون نیز حضور موفقی داشت. در سال 1354 «محمدرضا اصلانی»، از شکیبایی برای بازی در سریال «سمک عیار» دعوت کرد. سپس در سریال های دیگری از جمله «مدرس»، «کوچک جنگلی»، «لحظه»، «روزی روزگاری»، «کاکتوس»، «خانه سبز»، «تفنگ سر پر»، «آواز مه» و «در کنار هم»، به ایفای نقش پرداخت.

وی در چند فلم تلویزیونی نیز حضور داشت. «پیوند» به کارگردانی سعید عالم زاده آخرین ایفای نقش شکیبایی در فلم تلویزیونی بود.

اگرچه شکیبایی بیشتر به واسطه نقش آفرینی در سینما و تلویزیون شناخته شده است، اما صدای او ماندگار و تکرار نشدنی بود. خسرو شکیبایی پنج سال پس از ورود به عرصه تئاتر، در سال ۱۳۴۷ وارد حرفهٔ دوبلوری شد. او مدت کوتاهی در زمینه دوبله فعالیت داشت.

همچنین برخی از اشعار فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، سید علی صالحی و محمدرضا عبدالملکیان توسط شکیبایی به صورت دکلمه اجرا شده اند.

استاد خسرو شکیبایی مدت ها از عارضه سرطان کبد رنج می برد، سرانجام در 4 صبح روز جمعه، 28 سرطان 1387 خورشیدی در سن 64 سالگی بر اثر عارضه ی قلبی در تهران از دنیا رفت. 

ب م

نظر شما
ارسال نظر